Pana acum foloseam polenul ca pe un supliment unic, despre care stiam ca e bun de adaugat in curele de imunizare primavara si toamna. M-am indragostit la prima gura de polenul de primavara Apiarium. Dar la ultima vizita la Iasi, acolo unde locuieste prietena mea Alina Chelaru – farmacist si terapeut specializat, printre muulte altele, in terapia cu polen crud, am descoperit ca acest minunat graunte de natura cuprinde nu doar o multitudine de elemente nutritive intr-o forma usor de asimilat, ci are si proprietati diferite in functie de planta de la care provine.

Va spun sincer ca am ramas fascinata. Si am inceput, bineinteles, sa aplic imediat ciclicizarea polenurilor pe fazele ciclului cu rezultate minunate in special pe reducerea simptomelor premenstruale. 

ce este polenul crud?

Polenul crud este considerat unul dintre cele mai pure alimente care aduce un aport complex de elemente nutritive organismului uman. În polenul crud se regăsesc toate elementele chimice care constituie corpul omenesc. Menționăm ca macroelemente minerale: Ca, Mg, P, K, Na, și ca microelemente minerale: Cu, Fe, Mn, Ni, S, Se, Si, Zn, B, Co, Cr, I, Mo.

Absorbția și funcționarea corectă a unor minerale depinde de alte minerale sau vitamine pe care trebuie să le avem în organism. Spre exemplu, absorbția de calciu este dependentă de magneziu și fosfor, dar și absorbția de fosfor depinde de calciu. Așadar, dacă avem carență de calciu, nu înseamnă că dacă luăm calciu vom rezolva problema, ci doar dacă și celelalte elemente aflate într-o relație de interdependență sunt la nivelul potrivit.

Datorită faptului că polenul crud este atât de bogat în minerale, acesta este considerat un important polimineralizant natural menit să creeze un echilibru armonios al organismului uman.

Pentru MENSTRUATIE si FAZA FOLICULARA puteti folosi polen crud pe prun pentru a creste oxigenarea celulara si a reface depozitele de minerale (in special fier) datorate pierderilor de sange. Combinati in smoothies/limonade cu alge (chlorella si spirulina), in sucuri de sfecla cu rodie, sau sfecla cu lamaie.

Apoi continuati cu polenul de salcie sau cires pentru a sustine fertilitatea si ovulatia in mod natural, adaugand tot mai multe legume proaspete si cruditati in alimentatie. In faza foliculara si ovulatorie digestia este mai buna si poate sustine mese gatite mai lejer, la abur, sotare usoara sau raw, se pot consuma mai multe salate si smoothies ca masa lichida (inlocuind de ex. micul dejun). 

Pentru faza LUTEALA – dupa ovulatie pana la urmatoarea menstra – e foarte important sa sustinem organele de eliminare, in special ficatul si colonul. Daca acestea nu functioneaza bine apar simptome premenstruale, oboseala, constipatie, dureri de cap, edem si kilograme in plus inainte de menstre, sani durerosi, furie si iritabilitate, dureri, sangerari abundente cu sange inchis la culoare si cheaguri. 

Polenul crud de păpădie și salcie ameliorează afecțiunile renale si hepatice, iar in plus aduce un aport insemnat de ZINC intr-o forma biodisponibila. Suplimentarea cu ZINC cu 2 saptamani inainte de menstra ajuta la reducerea inflamatiei si scaderea durerilor menstruale,  sustine sinteza si activarea hormonilor tiroidieni si ajuta la curatarea pielii (in special de acneea adulta care apare la femeile cu Sindromul Ovarelor Polichistice). 

retete de smoothie cu polen crud

1 ceasca de fructe de padure congelate + o portocala curatata de coaja + o sfecla rosie mica + o lingura mare plina de polen prun (15-20g) + o lingura mare plina cu seminte de canepa decorticate + 2 cani de apa 

1 ceasca de fructe de padure congelate + o para + o mana de frunze de spanac + o lingurita de pudre verzi (recomand In Green) + 1 lingura plina polen prun/salcie 10-12 nuci + 2 cani de apa 

2 portocale curatate de coaja + 1/2 gutuie + 1 para + 1cm radacina turmeric + 1 lingura plina polen crud salcie/cires + 1 lingura catina + 10 migdale + 1 lingura fulgi de ovaz + 2 cani mari de apa 

2 pere + 1 felie groasa de ananas + 1 lingurita de maca + 1 lingurita ashwagandha + 1 lingura plina polen crud salcie/cires + o lingura seminte de floarea soarelui (Bio) + 1 lingurita seminte de in + 2 cani de apa 

2 kiwi + 1 mango + o lamaie curatata de coaja + 1 legatura patrunjel + o lingurita de pudre verzi (recomand In Green Mix, sau chlorella si spirulna pudra) + 1 lingura plina polen papadie si salcie +  1 lingura seminte de canepa + 2 cani de apa 

1 ceasca de fructe de padure congelate + o para + 1 lingurita ashwagandha + o lingurita de pudre verzi (mix alge verzi) + 1 lingura plina polen papadie si salcie +  1 lingura plina seminte dovleac + 2 cani de apa 

1 para + 1 felie de ananas + 2 linguri de goji + 10 caju + 1 lingurita ashwagandha + 1 lingura plina polen papadie si salcie + 2 cani de apa

recomandari:

Pastreaza intotdeauna polenul la congelator. Cumpara polen crud doar de la magazinele dotate cu congelator. 

Nu folosi mai mult de un fruct dulce pe smoothie. Evita bananele si fructele uscate sau orice alt indulcitor. Incearca sa te obisnuiesti cu gustul natural moderat dulceago-acrisor al bauturilor. Aceste smoothies sunt mese lichide si nu ocazii de rasfat cu dulce.

Foloseste un blender puternic ca sa poti pasa eficient fructe mai tari si frunze. Nu cumpara aparate cu mai putin de 800w. 

Consuma smoothie ca masa lichida de mic dejun (urmat la 2 ore de o gustare consistenta), sau invers, ca gustarea de dimineata in jur de 10:00-11:00. Polenul are efect energizant asa ca e bine sa il consumi in prima parte a zilei. 

Pentru consum eficient grauntele de polen trebuie spart, astfel ca daca il pui peste terciuri, salate sau in batoane proteice e bine sa le mesteci foarte bine. 

Luat ca atare, consuma polen alaturi de mancare, ideal imediat dupa masa pentru suport enzimatic suplimentar la persoanele cu digestie slaba (adica oricice are dezechilibru hormonal, sincer). 

Acum 3 ani, cand am inceput sa lucrez cu femei prin terapia de echilibru hormonal, am fost invatata ca trebuie musai sa ne folosim de suplimente pentru a reface carentele nutritionale ale clientelor. Pentru ca lucram deja de ceva vreme cu nutritia si ma specializasem ca Tehnician Nutritionist, zona de substante active izolate (vitamine si minerale) nu m-a atras foarte tare ca instrument de lucru. Nu mai spun de ideea de a recomanda liste intregi de suplimente, si multe si scumpe, unor cazuri care poate ca aveau nevoie doar de mancare mai curata si mai multa odihna. Mai ales ca incepatoare, m-am simtit complet nesigura pe aceasta practica, foarte riscanta profesional dealtfel pentru oricine indrazneste sa o faca fara o baza solita de cunostinte in fiziologie si medicina functionala. Asa ca usor, usor, m-am dus catre zonele de siguranta – alimentatia pe primul loc, si apoi suplimente cat mai simple, cat mai naturale, complexe naturale gandite armonios de Mama Natura, nu in laborator de oameni.  

Am descoperit in timp ca mare parte din dezechilibrele hormonale sunt create de lipsa cronica de nutrienti, in special de lunga lista de elemente necesare ficatului pentru buna detoxifiere a estrogenului si elementele esentiale tiroidei pentru productia si activarea hormonilor tiroidieni. Nu mai zic de blocarea ovulatiei sau insuficienta dezvoltare a foliculilor din cauza lipsei de resurse interne de baza, caci reproducerea, nefiind un proces esential supravietuirii, este imediat plasata pe locul 2 sau 3 in conditii de stres. Am mai aflat si ca aceste carente cronice nu se produc doar pentru ca oamenii mananca din ce in ce mai sarac, dar si pentru ca organismele lor nu mai sunt capabile sa absoarba eficient nutrienti, in mare parte datorita disbiozei si permeabilitatii intestinale. Caz in care este evident ca o sacosa de suplimente nu ajuta cu absolut nimic, din contra, sunt bani si resurse irosite. Se face abuz de anumite substante care dauneaza, si lipsesc cu desavarsire altele, iar apoi se recurge cu aceeasi inconstienta la pilule, solutia cea mai comoda. Si pare ca e aproape la moda acum sa iei suplimente de tot felul, ca doar scrie pe toate gardurile ca nici pamantul nu mai e la fel de bogat, nici legumele nu mai sunt ce-au fost odata. Iar daca ma intrebi pe mine, parca nici rabdarea nu mai e deloc. 

Revenirea din dezechilibrele hormonale inseamna un proces de cel putin 3 cicluri lunare, timp in care sustii corpul mai intai si intai cu mese echilibrate POTRIVITE tipologiei, vindecare la nivel digestiv, somn de calitate si stress management. Abia apoi poti identifica acordurile de finete de care are nevoie corpul pentru a rezolva probleme de sanatate ce au aparut in ani, zeci de ani chiar. La afectiunile autoimune, in special endometrioza si tiroidita autoimuna Hashimoto vorbim despre cel putin 1 an de grija si rabdare pentru a spune ca da, in sfarsit corpul meu se indreapta catre vindecare. Caci DA, chiar si aceste afectiuni pot fi vindecate sau induse in remisie. 

Va invit deci sa va reintoarceti la BLANDETE si la NATURA. La timp cu tine, la respectarea ritmurilor lunare ale ciclului, la odihna in timpul menstrei, la odihna atunci cand dispare lumina naturala si vine seara, la hrana curata, simpla, hranitoare si cat mai vie. 

 

Surse foto: 

stockphoto
https://www.willfrolicforfood.com/blog/2017/02/turmeric-mango-smoothie.html
https://magazine.avocadogreenmattress.com/a-grounding-golden-turmeric-smoothie-for-fall/