Toata lumea face terci de ovaz. Toata lumea stie sa faca terci de ovaz. Gresit! Am aflat pe pielea mea, de la cliente sau de prin taberele pe la care am gatit…nu toata lumea face si nu toata lumea stie sa faca un terci de ovaz bun. Am avut surpriza sa fac in tabere ovaz fiert simplu in apa, fara nimic adaugat si sa fiu intrebata “uaaau, ce i-ai pus, e foarte dulce si bun?!”

Greseala principala este insuficient lichid. Din cauza asta taratele se ingroasa excesiv ca intr-o bila de aluat, nu se fierb, nu se gelatinizeaza si textura e ciudata, uscata, neplacuta. Iar copilu sau sotu’ evident ca nu mananca asa ceva 🙂 

Imi place sa fac terciurile cremoase, consistente si bine, bine fierte. Vorbim totusi despre cereale, asa ca prefer sa ma asigur ca acidul fitic si antinutrientii au fost neutralizati corect inainte de a le consuma.

Aveti mai jos reteta mea de baza, care contine mar ras si unt clarefiat. Este o combinatie terapeutica pentru permeabilitatea intestinala (adica baza muuuuultor probleme de sanatate din ziua de azi). Recomand des aceasta varianta (deci nu generic terci de ovaz, ci aceasta combinatie cu mar ras si scortisoara) in protocoalele femeilor cu colon iritabil, intestin permeabil, eczeme, psoriazis, oboseala cronica, tiroidita autoimuna Hashimoto, hipotiroidism, SOP cu prolactina ridicata, endometrioza si orice alta afectiune unde observ substrat de inflamatie  si disbioza intestinala.  

terci de ovaz vindecator foodfairy

Ingrediente:

  • o cana de fulgi de ovaz simpli sau fara gluten 
  • doua cani de apa (sau lapte vegetal neindulcit)
  • un mar (ras, sau taiat cuburi)
  • 2 linguri seminte chia
  • 2 linguri seminte canepa
  • o lingurita de unt clarefiat (ghee) – reteta pe Andie.ro 
  • un praf de scortisoara
  • o ceasca fructe de padure congelate
  • optional: banana necoapta, nuci tocate, prune uscate, stafide negre de Corint 

Mod de preparare: 

Ovazul, apa, marul ras si scortisoara se pun la fiert impreuna pe foc mediu. Fierbe 10-15 minute amestecand des. Procesul e cam ca la mamaliga, doar ca mult mai scurt. Totusi, daca nici 10 minute nu sunt, poti lasa ovazul in lichid de seara si dimineata doar il incalzesti cateva minute pana se leaga si devine cremos. Adauga semintele dupa ce stingi focul. Aseaza in bol. 
Intr-o craticioara incalzeste fructele de padure in ghee pana se inmoaie. Adauga in bol peste ovaz si completeaza cu ingredientele preferate. 

Ovaz – contine fibre hidrosolubile care constituie hrana pentru bacteriile bune din intestinele noastre. Oricat de multe probiotice ai lua, daca nu le hranesti mai departe cu alimente benefice acestea vor muri de foame la modul cel mai propriu. (1)

Pectina – pectina este principala fibra hidrosolubila din mere. Mentine integritatea mucoasei si reduce inflamatia la nivel intestinal prin “hranirea” in mod direct a unor categorii de bacterii care promoveaza productia de citokine anti-inflamatorii. (2) (3)

Ghee (unt clarefiat) – contine acid butiric (acid butanoic sau BTA), un acid gras saturat cu lant scurt dovedit ca ajuta la digestie, calmarea inflamatiei si imbunatatirea sanatatii gastro-intestinale prin mentinerea integritatii mucoasei. Este un aliment extrem de benefic pentru persoanele care sufera de sindromul colonului iritabil si boala lui Crohn. (4)

Consuma-le in mod frecvent, alaturi de aloe vera proaspata, seminte chia, frunze verde inchis si radacinoase cat mai variate, praz, andive, cicoare.

 

1 – https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/oatmeal-porridge-impact-on-microfloraassociated-characteristics-in-healthy-subjects/A7C636D546A7389C31D0A9CBE946E88F
2 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4808856/
3 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29029078
4 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4027835/